Ik kijk uit het keukenraam en zie het rode sokje liggen tussen de auto’s op de parkeerplaats. “O”, denk ik “het buurmeisje is vast haar rode sokje verloren…” Het sokje ligt immers vlak naast de werkauto van de buurman. Ik onderdruk een eerste neiging om naar buiten te lopen. Ik ga lekker aan de slag om mijn Coachgesprek voor vanmiddag voor te bereiden. Tijdens de lunch smeer ik mijn boterham en mijn blik wordt naar buiten getrokken naar het rode hoopje dat daar eenzaam ligt. Iedereen is erlangs gelopen, niemand heeft het opgemerkt… de rest van de parkeerplaats is leeg. Snel eet ik mijn boterham. Wanneer mijn gesprekspartner arriveert loop ik nog even de keuken in. Tijdens het maken van de Latte Macchiato’s vangt het rode sokje opnieuw mijn blik. Alsof het mij naar buiten roept om gered te worden of misschien om de buren blij te maken, of … tja…
Vals verantwoordelijkheidsgevoel of plichtsbesef dat ik alles en iedereen redden moet… herken je dat? Ik blijf er overdenken.
Niet alles is jouw of mijn verantwoordelijkheid. Als je er niet van bewust wordt ben je de hele dag druk met alles dat om aandacht vraagt en roept. Het geconditioneerde; doe wat je gevraagd wordt of doe wat je “moet” doen heeft ons impulsief en reactief gemaakt op prikkels van buitenaf. Net als het rode sokje; het blijft om je aandacht roepen.
Focus & Helderheid
Om die dingen te doen die je graag wil, heb je focus en helderheid nodig. Weten waarnaar toe je onderweg bent én welke strategie het beste bij jou past. Als de helderheid ontbreekt, is ook de focus vaak ver te zoeken. Alles wat aandacht vraagt lijkt ons dan te roepen en we hebben het gevoel daarmee iets te moeten.
Bij al je Marketingacties en je Social Mediastrategie, maar ook je aanbod bepalen is dit een grote valkuil. Je bent superhard en druk bezig, probeert van alles uit; helaas levert het te weinig resultaten op. En zo kost het je veel tijd en geld. Want jouw uurtarief tikt ook door ook al geef je het geld niet letterlijk uit.
Iedereen roept je moet zichtbaar worden om klanten aan te trekken. En hoe goed je ook je best doet; het lijkt alsof dit niet voor jou geldt. Herkenbaar zichtbaar worden, zodat je klanten zich herkennen in jouw verhaal en jouw leren kennen komt alleen over als je jezelf kent. Wat? Ja, echt! Als jouw passie voelbaar is en jij datgene zegt wat in jouw hart leeft pas dan komt het over. Je eigen Personal Brand én jouw unieke toegevoegde waarde en ideale doelgroep ontdekken is een heel proces. Doe wat jij het allerleukste vindt met grote passie én een missie.
Personal Branding is het fundament van je Marketing en in het bijzonder als jouw bedrijf vooral draait om jouw expertise en wie jij bent als een echte kennis ondernemer. Ben jij een Expert in wat je doet? Maak jij impact met wat je kan? Vooral ZZP’ers, Freelance’ers, VA’s, Coaches, Therapeuten, Zorg- of MKB-ondernemers maken vaak een grote impact rechtstreeks bij hun klanten of binnen organisaties.
Klanten kopen bij jou, dus bij niet je bedrijf en jij mag zichtbaar worden met je expertise en passie. Bouw jouw Personal Brand, zodat je helderheid en duidelijkheid hebt en bepaal de strategie die past bij jou en je werkwijze. Beter 1x per week of maand een goed inhoudelijk artikel op je website dan elke dag veel tijd kwijt zijn met foto’s en quotes op Insta, FB of LinkedIn.
Nu ben ik wel benieuwd wat is het rode sokje in jouw bedrijf, waardoor jij te vaak je focus verliest?
Laat het me weten, dan kan ik je daar tips over geven!
#Helderheid #Focus #PersonalBranding